Sesiunea 5
Etapele generale ale unei ședințe de consiliere:
1. Self clean up inițial – pregătirea interioara proprie pentru ședința
2. Introducerea (deschiderea): Consilierul saluta clientul si ii explica rolul sau in procesul de consiliere. Acesta poate vorbi despre confidențialitatea, limitele, obiectivele ședinței, precum si așteptările lor reciproce.
3. Colectarea informațiilor: Consilierul va întreba clientul sa vorbească despre problemele sale, emoțiile si gândurile sale. Acesta poate utiliza întrebări deschise sau închise pentru a obține o mai buna înțelegere a problemei si pentru a identifica obiectivele clientului.
4. Evaluarea si analiza problemei: Consilierul va evalua informațiile colectate si va încerca sa identifice factorii care contribuie la problemele clientului. Acesta va analiza si va evalua abordările anterioare ale clientului si va ajuta clientul sa identifice resursele si abilitățile sale pentru a depăși problemele sale.
5. Planificarea intervențiilor: Consilierul si clientul vor colabora pentru a dezvolta un plan de acțiune care sa ajute clientul sa își îndeplinească obiectivele. Consilierul poate sugera strategii si tehnici specifice care sa ajute clientul sa depășească problemele.
6. Etapa de practica experientiala cu Metoda Eliberării Interioare Conștiente sau alte metode: respirație, relaxare, biofeedback etc
7. Încheierea: Consilierul si clientul vor discuta despre progresul făcut si vor evalua eficacitatea planului de acțiune. Consilierul va discuta cu clientul despre următoarele etape si va oferi suportul sau in continuare.
8. Self clean up final – eliberare interioara in legătură cu ședința încheiata
Este important de reținut ca fiecare ședința de consiliere poate fi diferita, in funcție de nevoile si situațiile clientului.
De asemenea, ședințele de consiliere sunt diferite in funcție de etapa procesului de consiliere.
Introducerea (deschiderea):
- Afirmații
- Oferirea încuviințării de a vorbi
Deschiderea unei sedinte de consiliere
Inceputurile bune cresc sansele unor sedinte bune si ale unor finaluri reusite. Inceputurile nepotrivite pot sa conduca fie la pierderea clientilor, fie la pierderea terenului, care sa fie greu de recuperat. In cadre formale sau informale, consilierii de dezvoltare personala pot incepe sedinta de consiliere in moduri prietenoase si functionale.
Prima intalnire este momentul in care se stabileste raportul intre cei doi. Prima intalnire este foarte importanta. Clientul este persoana care s-a hotarat sa-si asume responsabilitatea asupra vietii sale.
Raportul consilier-client este o relatie de respect reciproc. Pentru intemeierea raportului, este esential sa se respecte credintele si valorile clientului. Asta nu inseamna sa fiti de acord cu el ci sa priviti situatia din perspectiva lui. Daca simtiti ca nu puteti tolera in nici un caz anumite aspecte legate de client, renuntati imediat la colaborarea cu acesta. Limitele dvs trebuie si ele respectate.
Examinati cu mare atentie comportamentul clientului. Daca sta in picioare, stati si dvs. Daca se aseaza, va asezati si dvs. Daca se misca mai lent, faceti la fel. Evaluati cat se implica in contacte vizuale.
Consilierul are obligatia:
- Sa-l asigure pe client de confidentialitate;
- Sa-l anunte pe client durata sedintei de consiliere;
- Sa-l anunte pe client tariful sedintei de consiliere;
- Sa creeze conditiile care sa incurajeze discutia;
- Sa reduca anxietatea initiala;
- Sa fie retinut si sa-i dea clientului posibilitatea sa vorbeasca;
- Sa asculte cu atentie pentru ca anumite subiecte ii dau informatii despre problemele clientului;
Incuviintarile de a vorbi sunt afirmatii scurte, care invita clientul sa isi spuna povestile si care indica faptul ca persoanele care acorda sprijin sunt pregatite sa asculte. Incuviintarile de a vorbi sunt „usi deschise”, care le transmit clientilor mesajul „sunt interesat si pregatit sa te ascult”.
Colectarea informațiilor:
- Folosirea întrebărilor deschise
- Parafrazarea – reformulare
- Reflectarea sentimentelor
- Exerciții de auto evaluare: Roata vieții (primele ședințe)
- Rezumatul (imaginea – reprezentarea simplificata)
- Efectuarea unei afirmații de structurare finale
Evaluarea si analiza problemei:
- Factorii implicați: context si persoane
- Abordări anterioare de rezolvare a problemei
- Investigarea abilitaților deficitare ale clientului
- Investigarea resurselor deficitare
Colectarea informațiilor:
Consiliatul poate fi mai mult sau mai puțin conștient despre situația sa de viața si despre problemele cu care se confrunta. Pentru a clarifica situația lui de viața utilizam analiza situaționala – Roata vieții.
Analiza situaționala a clientului in ceea ce privește viața sa: „roata vieții” – chestionar satisfacție legat de diferite arii de viața (1-10)
Roata vieții
Un instrument foarte bun, folosit in evaluarea echilibrului clientului existent, este roata vieții.
Aceasta este împărțita in opt arii:
Eu si viața mea: nota de satisfacție 1-10
- Persoana mea
- Corpul meu: cum arata, cum funcționează, starea de sănătate
- Mintea mea: mindset, felul de a gândi, abilitați si competente
- Emoțiile mele: mod de reacție emoționala, conținut emoțional dominant, capacitatea de gestionare a emoțiilor
- Eu in acțiune: obiective, planificare, mod de a acționa in viața, reușita / succesul legat de acțiunile mele
- Dezvoltarea personala si transformarea interioara
- Activitate profesionala, job, cariera, educație, afacere
- Relații: apropiate si îndepărtate / 2 direcții
- Resurse – bani
Detalii legate de comunicarea in cadrul sedintei de consiliere:
Prima ședința:
- Jurnal de emoții si gânduri
- O scrisoare – o compunere
- Dialogul interior + fisa emoțiilor